토픽모델링을 이용한 영업 분야 연구 동향 분석
한국마케팅연구 | 한국마케팅학회 | 22 pages| 2021.03.05| 파일형태 :
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자료요약
국내에서 학문으로서의 영업에 대한 연구는 전반적으로 미흡한 실정이다. 영업을 전문으로 다루는 학술지는 존재하지 않으며 마케팅, 경영, 유통 관련 저널에서 영업을 일부 주제로 다루는 상황이다. 이러한 현실에서 해외 주요 마케팅 저널에 수록된 영업 논문을 취합하여 연구 동향을 분석하는 것은 앞으로의 국내 영업 연구의 방향성을 수립하는 데 있어 유의미한 작업이다. 본 연구는 16곳의 해외 학술지에 수록된 영업 관련 논문 1,058편을 토픽모델링 기법을 이용하여 분석하였다. 총 20개의 토픽을 도출하였고, 그 중 ‘성과 관리와 동기 부여’ 토픽이 가장 많은 것으로 나타났다. 과거의 연구와 비교한 결과 연구 토픽의 25%가 달라진 것으로 나타났으며 ‘소매 판매사원’과 ‘소셜미디어 활용’ 토픽이 새로 등장하였다. 마지막으로 20년간의 추세를 파악한 결과 5가지 Hot 토픽과 1가지 Cold 토픽이 존재하였다. 본 연구는 연구자의 판단에 의존한 기존의 연구들과 달리 텍스트마이닝 기법을 통해 영업 논문을 분석하였다는데 의의를 가진다.

There is hardly any research article on sales management in Korea. Furthermore, there are no Korean journals that specialize in sales management. Instead, articles on the topic are scattered around in Korean marketing, business management, and distribution management journals. Studying research trends in various international journals is likely to stimulate research on sales management in Korea. This study analyzed 1,058 sales-related papers in 16 international journals using topic modeling techniques. A total of 20 topics were drawn, and among them, the topic of ‘performance management and motivation’ was found to be the most common. Through a comparison with previous studies, it was found that 25% of the research topics were different, and the topics ‘retail salesperson’ and ‘use of social media’ have emerged. Finally, as a result of identifying trends over the past 20 years, five hot topics and one cold topic were uncovered. This study is significant in that it analyzed sales papers by using text mining techniques, unlike previous studies based on researchers’ judgement.
목차
ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 검토
Ⅲ. 분석 결과
Ⅴ. 결론
참고문헌
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